About Me

My Photo
BUNUH POLITIK JAHAT ANWAR

ANWAR PENGKHIANAT

ANWAR PENGKHIANAT

Vote For BN

Vote For BN

Iklan Berbayar

Iklan Berbayar
MEMBELILAH SECARA ONLINE. JIMAT DAN MURAH.

KAMI SEDIA MEMBANTU

Jika ada sebarang berita atau sebarang maklumat yang ingin diketengahkan boleh dihantar ke email infotokguru@gmail.com



Saturday, January 5, 2013

Nukilan Sahabat Kanang. Datuk Temenggung Kanang Anak Langkau Yang Eden Kenal,




Hari ni perginya seorang wira negara, perginya seorg sahabat, perginya seorang yang eden kenal semasa di Sarawak dulu.

Mengimabau kembali titik tolak pertemuan eden dgn Mendiang Temenggung Kanang, sgt mengujakan...tapi hari ini eden jd terkilan sbb tak dapat bersama di saat akhirnya atau sekurang - kurangnya memberi penghormatan terakhir.

Pagi tadi seorang sahabat mnghantar sms memberitahu pemergian mendiang...terkedu sekejap...termenung...mcm xsangka beliau telah pergi selamanya.

Mulanya eden hanya menyebut begini "kalaulah kanang msh hidup kan bagus dpt jmpa die" tetiba seorang sahabat memberitahu"Betul tuan mau jumpa Kanang???abg sy mmg baik dgn Kanang...die mgkn blh contact kanang" terus shj sy mengajak sahabat ke rumah abgnya utk mngatur pertemuan dgn Kanang....alhamdulillah...mudah shj abg sahabat tadi bersetuju utk mngatur pertemuan dgn Kanang.

Pertemuan diatur & kami berjumpa di Sibu, ms tu eden ingt lg...mcm2 yg eden tanye pd sahabat td ttg Kanang..bayangan eden mestilh beliau seorang yg tegas, garang, berprotokol & mgkn seorang yg sgt cerewet. Apabila call beliau mnta kami tgu di kedai kopi shj. Pertama kali jumpa tu, mendiang yg mnyapa eden dulu...selamat petang tuan...senyum & tenang shj...hanya ber Tshirt, seluar slack dan sandal. Ms tu persepsi negatif eden trs hilang, eden rs selesa dgn mendiang & seorang yg sgt rendah diri & sgt mudah diajak berbincang. Semasa brbincang mngenai perancangan eden utknye, mendiang terus setuju tanpa syarat. katenye ape yg eden mkn, itu jgklh yg mendiang akn mkn, kat mane eden tdo, kat situ jgk lh mendiang akn tdo...kebetulan eden dh aturkan hotel yg lbh baik dr hotel eden, mkn & kenderaan pn eden dh atur utk beliau...tapi beliau reject...beliau bgtau klu dilayan mcm tu beliau xnk..katenye lg, beliau dtg utk bantu eden bkn utk brmewah2...kat situ eden tau...mendiang ikhlas utk dtg bantu eden selesai beberapa perkara di Sibu.

Mlm tu, eden duk berborak dgn mendiang ttg pengalamannye dlm tentera...bagaimana mendiang 'mati,hidup semula'. Banyak beliau brcerita...mmg seronok dapat dengar sendiri dr mendiang...mcm2 mendiang cerita....hari ini eden sedar peri pentingye mendiang...mmg layak sgt lh mendiang dianggap sebagai wira negara...semua Tentera, polis & pasukan keselamatan adalah wira negara.

Selepas bersara dari tentera, beliau mnceritakn kesukaran hidupnye...sehingga pernah mendiang mnjadi pemandu kereta sapu di Sri Aman. Disitu eden belajar, klu org spertinya yg berjasa pd negara pn hidup sebegitu bgmn agaknye yg lain. Tapi sikap beliau yang tidak pernah mngeluh & tidak sedikit pn mnyalahkan kerajaan mnyebabkan rs hormat yg semakin tinggi pd mendiang. Sempat juga eden kerumahnya di Sri Aman, brjumpa dgn anak & cucunya...memegang & melihat sendiri Pingat Seri Pahlawan....bertuah mngenali seorang wira negara bernama Kanang anak Langkau.

Sejak dari Sibu, kami jadi semakin akrab...sehingga beliau pernah menelefon eden hanya utk menanyakan khabar (br sebulan xde berita), kerana itulah eden faham, beliau mmg seorang yg mesra & sangat mngambil berat.

Tatkala beliau akan dianugerahkan 'Datuk', mendiang telefon lagi untuk mengucapkan Terima Kasih pd eden...xtau kenapa perlu terima kasih dgn eden?? mendiang bgtau beliau terima anugerah ini kerana beliau bangga dgn apa yg telah kami laksanakan di Sibu & pelbagai kawasan d Sarawak. Beliau bgtau lg kerana bermula eden meminta bantuan padanye lh nama beliau disebut kembali, org panggil semula beliau... entahlah...eden xde usahakan apa2pn utk beliau...tp penghormatan mendiang cukup tinggi...itu yang membuatkn eden cukup segan dgn mendiang.

banyak juga yg eden sempat lalui dgn mendiang Datuk Temenggung Kanang anak Langkau, mmg terkilan sgt...sbb tu eden ambik ms utk post di fb ni..wlupn org lain dh post ttg pemegian beliau...trkilan sbb eden balik semenanjung xbgtau beliau...entahlh....rs mahu ke Sarawak semula utk memberi penghormatan terakhir....xsempat minta maaf dgn mendiang....

kali terakhir eden jumpa mendiang semasa sambutan Hari Malaysia di Bintulu 16 september yang lepas. itupn x dirancang...ms tu xde pula mendiang bgtau sakit ke ape ke...kesian jgk sbb ms tu mendiang xde hotel berikutan hotel penuh...nape lah xde orang yg betul2 uruskan penginapan mendiang...begitu hina sekali eden rskn apabila org layan seorang wira negara sebegitu....tp mendiang xmarah skit pn...cume beliau bgtau beliau blh tdo di Sibu shj...bayangkan Sibu-Bintulu lbh kurang 3jam...sedangkn nk gunakan khidmat mendiang & beberapa org lagi sbg pengiring Jalur Gemilang...kesian tgk 'org penting' tapi layanan mcm xpenting je...

Satu yg eden ingt, mendiang minta supaya eden menulis buku sbg satu bentuk memoir/pengalaman eden di Sarawak...tp eden jawab..sapelh eden utk mnulis buku & ade ke org nk baca...mendiang jawab lg, dialh org pertama akan dapatkn buku tu...tapi itu semua tinggal kenangan...eden tidak menulis lg...mendiang pn sudah tiada...apapn catatan eden di note ini sekadar mengenang seorang sahabat yang eden kenal dari kecil lagi...tp tatkala umur mnjangkau 30 thn br dapat ersua muka dan yang paling manis...mendiang terima eden sbg seorg sahabat...wlupn usia & pengalaman sgt menjarakkn kami...tp kesantunan & kelembutan beliau tlh mndekatkan kami...ade lg beberapa org sahabat yg pasti tahu akrabnye eden dgn mendiang...RIP DATUK TEMENGGUNG KANANG ANAK LANGKAU...wira yang tidak didendang hanyalh mereka yang benar2 berjuang...pejuang tidak pernah didendang...AGI IDUP, AGI NGELABAN

2 comments:

Anonymous said...

RIP

Anonymous said...

So sad huhu :( rip