About Me

My photo
BUNUH POLITIK JAHAT ANWAR

KAMI SEDIA MEMBANTU

Jika ada sebarang berita atau sebarang maklumat yang ingin diketengahkan boleh dihantar ke email infotokguru@gmail.com



Thursday, October 22, 2015

#Belanjawan2016 Soal Hidup Mati @NajibRazak?


1. 23 Oktober 2015 (Jumaat) jam 4.00 petang pastinya ramai rakyat Malaysia yang akan berada di depan kaca TV untuk menyaksikan siaran lansung pembentangan belanjawan 2016 oleh YAB Pekan Najib Razak.

2. Semua pihak tidak kira samada kumpulan penjawat awam mahupun swasta, pekerja atau penganggur, mahasiswa atau lain-lain sudah tentu mengharapkan sesuatu bakal diperolehi daripada belanjawan 2016 itu nanti.

3. Barangkali, sudah ada penjawat awam yang sedang membuat kira-kira tentang bonus yang mungkin akan diumumkan oleh YAB Pekan esok hari. Semoga impian kalian menjadi realiti.

4. Apapun, rakyat perlulah realistik dalam membuat penilaian tentang belajawan esok. Ini belanjawan negara bukanya belanjawan rumah tangga atau belanjawan peribadi. 

5. Bila menyebut ini belanjawan negara, tentunya ia melibatkan skop agihan belanja yang begitu luas. Perubatan, pendidikan, pertahanan, pertanian, korporat, pengangkutan dan pelbagai sektor yang perlu diambil kira.

6. Ianya tidak adil jika kita akan menghukum kerajaan hanya kerana belanjawan yang bakal diumumkan esok tidak menyentuh secara terus kepada diri kita secara peribadi. 

7. Penulis percaya, agihan perbelanjaan dalam bajet 2016 ini sangatlah mencabar untuk diselaraskan tambahan pula dengan kejatuhan harga minyak, keadaan ekonomi dunia yang meleset dan terbaru nilai matawang negara yang tidak begitu stabil.

8. Namun, kemungkinan besar peranan GST akan sedikit sebanyak membantu negara dalam mengurus belanjawan 2016 melalui hasil negara yang diperolehi daripada kutipan Good and Services TAX.

9. Kemungkin besar belanjawan yang bakal diumumkan oleh Najib Razak esok bukanlah berbentuk populis untuk meraih sokongan rakyat terhadap beliau, tetapi sebagai PM yang juga economist, belanjawan esok mungkin bersifat realistik mengikut kepeluan semasa negara dan dunia.

10. Penulis yakin, selesai pembentangan belanjawan esok, Najib Razak akan dihentam kiri dan kanan samada oleh pihak pembangkang mahupun pihak yang mahukan Najib berundur.

11. Barangkali bajet esok akan lebih tertumpu kepada borneo Sabah dan Serawak yang realitinya perlu diberi perhatian oleh YAB Pekan. 

12. Belanjawan esok pada hemat penulis bukanlah penentu kepada hidup mati YAB Pekan sebagai seorang PM, tetapi beliau lebih tertumpu kepada hidup atau mati sebuah negara Malaysia yang sedang ditekan dan diserang oleh kuasa besar dalam bentuk ekonomi.

13. Moga belanjawan 2016 memberi sinar kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya dalam menangani kos sara hidup yang kian meningkat. GOOD LUCK YAB Najib Razak.

2 comments:

Anonymous said...

Bajet 2016 kemungkinan bajet yang paling terus dalam sejarah negara.

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK