About Me

My photo
BUNUH POLITIK JAHAT ANWAR

KAMI SEDIA MEMBANTU

Jika ada sebarang berita atau sebarang maklumat yang ingin diketengahkan boleh dihantar ke email infotokguru@gmail.com



Friday, November 9, 2012

#Ambiga Tidak Layak Buat Tuntutan Bersih PRU Sebab Pemilihan Bar Council Juga Diragui. Ini Buktinya.

BODOH. Itu perkataan yang paling layak kita bagi pada Bar Council (BC) apabila mereka menjadi badan utama yang menuntut agar PRU lebih bersih. Sebelum aku menulis panjang, jom kita tengok apakah betul SPR badan yang tidak telus. PRU2008 menyaksikan 5 negeri jatuh ke tangan pembangkang. Kalau benar SPR memihak kepada UMNO/BN, apakah BN sanggup lepaskan Selangor dan Pulau Pinang lubuk duit kepada PR?

Bar Council yang dipenuhi oleh lawyer pro PR seolah-olah satu badan yang sangat bodoh bagi aku. Lawyer yang sepatutnya memberi contoh yang baik kepada masyarakat telah bertukar menjadi penjenayah kolar putih yang sangat hebat. Mereka yang mengajak rakyat supaya turun merusuh untuk menjahanamkan harta awam.

Pelik bagi aku, sebuah badan BC menuntut agar SPR berlaku adil atau bersih dalam PRU akan datang, tetapi dalam masa yang sama pemilihan jawatnkuasa dalam BC sangat diragui oleh ahli mereka sendiri.

1 step aku nak tunjuk kertas undi atau ballot paper yang digunakan dalam pengundian pemilihan jawatankuasa BC bermula dari Presiden sehinggalah yang di bawah. Apa yang musykil, kenapa perlu ditutup nombor siri pada ballot paper atau kertas undi? Apakah ini bertujuan untuk membolehkan seorang lawyer itu mengundi lebih dari sekali? 

Ballot paper/kertas undi

Ballot paper/kertas undi

Dalam pemilihan BC juga tidak dipratikkan dakwat kekal untuk pastikan bahawa seorang lawyer tidak boleh mengundi daripada sekali. Dalam pemilihan mereka juga tidak ada pemerhati daripada luar seperti mana BC tuntut dalam PRU akan datang.

SELAMA 3 TAHUN BERTURUT-TURUT SEBELUM INI, peratus mengundi dalam election BC hanya sekitar 3000 undi atau 20% daripada jumlah ahli 14000 lebih. Hal ini menunjukkan bahawa Presiden BC bukanlah mendapat mandat majoriti daripada ahli.

Sepatutnya pengundian perlu dibuat balik kerana jumlah undi tidak sampai 50%. Sehingga sekarang tidak ada inisiatif dari BC untuk meningkatkan jumlah pengundi. Jadi, teluskan pemilihan BC? Jawapanya sudah pasti TIDAK.

Jadi, bagi aku memang Bar Council tidak layak sama sekali memomokan bahawa SPR tidak telus, PRU tidak bersih kerana mereka sendiri dipenuhi najis khinzir yang kotor lagi haram.



Peti undi BC bukan lutsinar.

Paling tidak SPR cuba menambahbaik sistem PRU dengan menggunakan dakwat kekal dan peti undi adalah lutsinar. Tetapi pengundian BC masih menggunakan peti undi tertutup. Ini tidak mustahil kertas undi diragui boleh berada dalam peti/box tersebut.

Aku bukan berminat sebenarnya nak menulis pasal kejahilan Bar Council ini, tapi menjadi tanggungjawab untuk kita menyatakan yang benar walaupun pahit. Rakyat mungkin tidak tahu segala muslihat dan agenda kotor BC yang didalangi oleh lawyer pro PR. Mereka cuba menipu rakyat dengan pelbagai helah.

Aku yakin, sebenarnya Bar Council pun tidak berminat nak tuntut PRU13 bersih. Tetapi mereka ada agenda lain antaranya perjuangkan LGBT, Pluralisme (semua agama sama), murtad dibenarkan di Malaysia, Kedudukan Islam sebagai agama persekutuan cuba digugat. Inilah antara agenda yang BC cuba perjuangkan tetapi berselindung melalui tuntut BERSIH PRU.

No comments: