About Me

My photo
BUNUH POLITIK JAHAT ANWAR

KAMI SEDIA MEMBANTU

Jika ada sebarang berita atau sebarang maklumat yang ingin diketengahkan boleh dihantar ke email infotokguru@gmail.com



Sunday, October 18, 2015

Kisah di Sebalik 31 Ogos 1957.

1. Bagi mereka yang telah mencecah berusia, mungkin Syeikh Abdullah Fahim bukanlah asing pada mereka, tetapi penulis dapat merasakan, ramai anak muda kecuali yang benar-benar berminat dengan sejarah negara tidak kenali siapa Syeikh Abdullah Fahim yang dimaksudkan.

2. Setiap kali menjelang 31 Ogos, pastinya ramai rakyat Malaysia bergembira dan meraikan tarikh keramat ini bagi memperingati saat mula-mula Tanah Melayu bebas dari cengkaman penjajah iaitu British.

3. Namun berapa ramai diantara kita yang tahu bahawa tarikh 31 Ogos 1957 ini adalah tarikh yang dicadangkan oleh Syeikh Abdullah Fahim kepada Tunku Abdul Rahman jika Malaysia mahu merdeka. Terdapat sumber mengatakan, jika tarikh ini tidak dipilih untuk Tanah Melayu merdeka, maka perlu tunggu 10 tahun lagi.

4. Beliaulah juga yang menasihati Tunku Abdul Rahman supaya bekerjasama dengan kaum-kaum lain untuk menuntut kemerdekaan daripada British kerana hanya dengan jalan itu Tanah Melayu bebas daripada kuasa British,

5. Tarikh keramat 31 Ogos 1957 itu dipilih oleh beliau setelah membuat pengiraan hisab berdasarkan takwim hijrah berikutan beliau juga seorang yang pakar dalam bidang astronomi.

6. Pada tahun 1931, beliau pernah dijemput oleh Sultan Perak untuk menjadi pengetua di Madrasah Idrisiah, Bukit Chandan Kuala Kangsar dan pada umur 91 tahun beliau telah kembali ke Rahmatullah iaitu pada 28 April 1961.

7. Syeikh Abdullah Fahim merupakan datuk kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi bekas Perdana Menteri Malaysia ke 5. Al-Fatihah buat beliau yang juga pejuang kemerdekaan tiada dalam lipatan sejarah Malaysia.

No comments: