About Me

My Photo
BUNUH POLITIK JAHAT ANWAR

ANWAR PENGKHIANAT

ANWAR PENGKHIANAT

Vote For BN

Vote For BN

Iklan Berbayar

Iklan Berbayar
MEMBELILAH SECARA ONLINE. JIMAT DAN MURAH.

KAMI SEDIA MEMBANTU

Jika ada sebarang berita atau sebarang maklumat yang ingin diketengahkan boleh dihantar ke email infotokguru@gmail.com



Monday, April 21, 2008

Mana satu yang betul nie???

"beliau bersetuju dengan pandangan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang supaya UMNO dan PAS bermuafakat mencari jalan untuk masa depan orang Melayu sebagaimana yang dilaporkan oleh media-media utama negara." (Kenyataan Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa dalam Buletin Online bertarikh 21 April 2008)

Aku juga bersetuju jika kedua-dua parti ini duduk berbincang hala tuju bangsa Melayu. UMNO dengan imej Melayunya manakala PAS dengan imej Islamnya. Bukan kah ianya satu matlamat yang sama!
Kalau bukan Melayu yang akan memperjuangkan Islam, siapa lagi!!!

AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menyifatkan, usaha membantu Umno untuk memperbetulkan kesilapan parti itu dalam soal ketuanan Melayu bagaikan 'melepaskan anjing tersepit'.
Katanya, beliau menyokong penuh penegasan Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa semalam, bahawa PAS tidak mahu terperangkap dalam isu tersebut, yang disifatkan sebagai membuang masa.

(Harakah Daily, 19 April 2008)

Pening juga aku memikirkan perbezaan pendapat antara pemimpin-pemimpin PAS nie. Takkan kut Naib Presiden dengan AJK berani lawan Presiden yang bergelar 'Tok Guru'.

Adakah parti ini sendiri berada dalam dilema atau kepimpinan 'Tok Guru' cuba diambil alih? Kalau la parti ini berada dalam keadaan tenteram, takkan anak-anak buah berani mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan kenyataan 'Presiden'.

Makin difikir makin pening jadinya....

Aku tak kisah la kalau parti ini nk kucar kacir pun tapi kalau dah masuk bab untuk memartabatkan Ketuanan Melayu, takkan ahli sendiri pun tak boleh nak bersatu? Inikan pulak nak bersatu dengan ahli parti lain.

Buangkanla sifat ego tu, kita ni sama-sama Melayu. Sanggup kah kita lihat selepas ni pemimpin negara kita bukan lagi datang dari bangsa kita?

Ayuh, kita nyahkan sifat ego yang ada pada diri kita. Kita kembalikan semula kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka. Kita sudah tiada masa, majulah dengan maha perkasa.

Sunday, April 20, 2008

Menghitung nasib bangsa

Pagi tadi ketika selesai solat Subuh, aku menerima satu kiriman sms dari seorang sahabat lama. Kami bersahabat baik lagi semenjak dari bangku sekolah. Aku mengajak sahabatku itu untuk berjumpa di sebuah gerai di tepi pantai sambil mengenakan teh tarik dan nasi lemak.

Asalnya topik perbualan kami berkisar dengan cerita kehidupan masing-masing, sudah lebih 5 tahun aku tidak berjumpa dengannya. Rupa-rupanya beliau sudah mendirikan rumahtangga dan mempunyai seorang cahaya mata. Hanya aku sahaja yang masih sebatang kara menunggu bulan jatuh ke riba.

Topik perbualan kami menjadi semakin panas apabila sahabatku itu menyatakan rasa sedihnya terhadap bangsa Melayu hari ini. Beliau menyatakan bahawa Melayu hari ini masih berfikiran jumud. Aku meng'ia'kan tetapi pada pandangan aku tidak semua yang berfikiran sedemikian.

Aku teringat kata-kata Prof. DiRaja Ungku Aziz, "pada zaman ini saya melihat banyak pemimpin Melayu bercakap tentang sains dan teknologi, orang Melayu pada umumnya tidak dapat menangkap pandangan itu".

Kemudian aku bertanya pada sahabat aku itu adakah kerana fikiran sempit dan jumud orang Melayu sekarang yang menyebabkan sengketa sesama kita kian berleluasa? Beliau menjawab kerana sesetengah Melayu yang berfikiran sebegini la bukan sahaja sengketa makin berlaku bahkan 5 buah negeri terlepas di tangan pembangkang. Tambah beliau lagi sekiranya penyakit ini tidak di atasi maka Melayu akan tinggal nama dan Tamadun Melayu akan lenyap dalam lipatan sejarah.

Terkasima aku bila mendengar huraian ringkas darinya. Setelah 2 jam berborak, aku pun pulang ke rumah. Menjelang tengahari aku cuba untuk melelapkan mata seketika, maklumla hari cuti. Daripada buang masa dengan begitu saja baik aku tidor. Tahkala di buai angan-angan aku teringat kata-kata sahabat lama aku pagi tadi, Melayu akan tinggal nama dan Tamadun Melayu akan lenyap dalam lipatan sejarah.

Aku teringat kembali tahkala menuntut di universiti dahulu, pensyarahku pernah berkata bahawa dalam Sejarah Dunia tidak semua tamadun-tamadun agung dapat berkekalan. Dan ianya memang fakta kerana Babylon, Sumeria, Assyria hanya tinggal nama dalam lipatan sejarah walaupun ianya merupakan tamadun-tamadun yang wujud beribu tahun lamanya. Aku pun terfikir ada Tamadun Melayu akan menuruti langkah-langkah tersebut?

Lantas bila ku fikirkan kembali Tamadun Melayu gah dengan Institusi Berajanya yang berdaulat. Adakah Tamadun Melayu akan mengalami nasib seperti Tamadun Mesir? Suatu ketika dahulu Tamadun Mesir terkenal dengan kegemilangan Firaunnya tetapi pada hari ini ianya hanya gah dalam buku teks sejarah sahaja.

Ayuh lah pejuang bangsaku, ayuh kita berfikir sejenak adakah nasib bangsa kita akan menjadi sedemikian juga? Adakah kita ingin generasi mendatang mengenali Melayu hanya melalui lipatan teks sejarah sahaja? Adakah ini yang kita inginkan?

Bersatulah bangsaku! Kita hanya tinggal kuasa, yang akan menentukan bangsa.

Saturday, April 19, 2008

Ketuanan Melayu, kenapa perlu sengketa?

Salam dan selamat sejahtera buat semua sahabat seperjuangan bangsa. Pagi tadi sambil pekena secawan teh, aku melayari web harakahdaily. Terpampang kat tajuk utama Isu ketuanan Melayu: Umno bagaikan anjing tersepit. Aku sangat tertarik untuk mengetahui cerita ini dengan lebih lanjut. Aku tertarik dengan kenyataan;

AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menyifatkan, usaha membantu Umno untuk memperbetulkan kesilapan parti itu dalam soal ketuanan Melayu bagaikan 'melepaskan anjing tersepit'.

Satu kenyataan lagi yang menarik perhatian aku ialah;

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa semalam, bahawa PAS tidak mahu terperangkap dalam isu tersebut (ketuanan Melayu) yang disifatkan sebagai membuang masa.

Aku mula terfikir betul ke kenyataan-kenyataan tersebut di keluarkan dari mulut pemimpin Melayu? Kalau ianya fitnah, takkan la di paparkan dalam Harakahdaily.. Adakah kedua-dua pemimpin ini sudah lupa asal-usul, lupa pada bangsa sendiri?

Aku terfikir sendirian kenapa perbezaan pendapat berlaku antara pemimpin Melayu mengenai Ketuanan Melayu? Kenapa orang Melayu sendiri enggan berunding demi memperkukuhkan Ketuanan Melayu? Lantas aku teringat pada majalah MASTIKA keluaran April 2008, yang membicarakan tentang POLITIK ITU HANTU!

Aku tersenyum sendirian, walaupun aku tidak mengiakannya tetapi kebenaran juga ada. Agaknya memang politik itu hantu. Hantu-hantu inilah yang masih belum sedar bahawa bangsa kita makin tergadai di bumi sendiri. Hantu-hantu inilah yang sanggup menolak bila di minta untuk membincangkan hala tuju bangsa sendiri. Adakah hantu-hantu ini masih leka dengan kemenangan dalam pilihanraya yang lepas?

Aku imbas kembali kenyataan seorang lagi pemimpin politik tanah air;

Pemimpin-pemimpin UMNO, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) digesa mengadakan permuafakatan bagi membincangkan hala tuju bangsa Melayu di negara ini. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mohamad Norza Zakaria berkata, permuafakatan pemimpin-pemimpin Melayu daripada ketiga-tiga parti itu perlu diadakan supaya isu-isu berkaitan orang Melayu tidak dipolitikkan. Menurut beliau, tiga perkara penting berkaitan orang Melayu dan yang akan menentukan masa depan mereka di negara ini ialah membabitkan agama Islam, Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan pendidikan. “Sudah tiba masanya pemimpin Melayu daripada ketiga-tiga parti politik itu berbincang dan mendapatkan persetujuan bersama supaya tiga perkara membabitkan bangsa Melayu itu tidak boleh disentuh dan diganggu oleh orang lain.

Aku hanya penulis kerdil, suara tidak di dengari oleh sesiapa. Namun rintahanku meronta-ronta ingin bangsa Melayu kembali bersatu. Kenapa kerana perbezaan ideologi politik, kita sanggup mengetepikan kepentingan bangsa? Keistimewaan orang Melayu makin terhakis sehinggakan kaum-kaum pendatang sudah berani mempertikaikan serta mendesak agar keistimewaan ini dihapuskan. Adakah kita masih belum sedar lagi?

Ayuhlah bangsaku, maafkan segala kesilapan yang lalu. Kita berganding bahu demi bangsa Melayu dan agama Islam. Hanya Melayu bangsa yang terulung dan hanya Melayu bangsa yang mampu memperjuangkan Islam.. Hanya Melayu juga bangsa yang dapat mengekang kejahatan kaum Yahudi. Ayuhlah bangsaku...

"kita sudah tiada masa, majulah dengan maha perkasa"

Friday, April 18, 2008

Aduhai YB Islam!!!

Ahli Parlimen Kota Raja, DR MARIAH MAHMUD
di Kuil MARIAMMAN, Kota Kemuning, Shah Alam
pada 22 MAC 08 lalu.

Selepas pulang dari berjalan-jalan di tepi pantai, aku melayari internet untuk melihat berita-berita terkini tanahair. Click punya click, terbukak la satu laman web yang memaparkan ahli politik wanita, aku enggan mendedahkan parti politik mana. Korang cari la sendiri, nanti org kata aku fitnah la pulak. Maklumla penyokong parti ini sangat taksub pada pemimpinnya.

Aku bukannya apa tapi sangat terkejut la melihat YB ni. Dahla pompuan, berlagak alim tetapi bila dh memegang pangkat dan jawatan yang tinggi hilang la sifat-sifat alim tu. YB ni sanggup meraikan kemenangannya dalam pilihanraya yang lepas di sebuah kuil di Shah Alam. Aku yang jahil ni pun x pernah pegi ke mana kuil atau gereja.

Awak tu dah la pompuan, bergelar ustazah pulak. Sekarang ni pulak ada jawatan yang tinggi dalam masyarakat. Macam ni pemimpin Islam? Kalau takde sangat tempatyang nak buat majlis kesyukuran, meh sini buat kat rumah aku. Ini buat kat kuil Hindu pulak. Betul ke awak ni pemimpin Islam? Takkan cikgu awak dulu x ajar apa kegunaan kuil?

Takpe la mungkin penyokong parti ini menyatakan tidak salah orang Islam meraikan kemenangan di kuil kerana negara ini mempunyai masyarakat berbilang kaum. Tapi kalau YB yang datang bukan dari parti yang berbuat sedemikian, nescaya teruk dah kena bom penyokong parti ini.

Aku menyeru kepada sahabat seperjuangan bangsa, fikir-fikirkan lah dalam melakukan sesuatu tindakan. Yang lepas biarkan ia berlalu, ayuh kita bina tamadun Melayu yang unggul.

"Kita sudah tiada masa, majulah dengan maha perkasa".

Sejarah Jelek Anwar Ibrahim - Pengkhianat Bangsa & Negara!!!!!!

(dipetik dari forum http://www.isuhot.com/ tulisan maruah_melayu)

walaupun ianya bukan tulisan saya tapi sejarah ini perlu dihebahkan kepada generasi muda yang masih terpinga-pinga dalam mainan politik Anwar.



Seawal tahun 1980-an lagi apabila Anwar mula menjejakkan kakinya ke pintu UMNO, sudah terdetik di hatinya untuk memanjat ke puncak kuasa. Dia serta rakan-rakannya yang setia dalam ABIM sudah mula berkira-kira untuk melonjakkan Anwar ke laluan kuasa atau “Corridor of Power”. Ramai rakannya dalam ABIM, yang mulanya bimbang dan ragu dengan prinsip Anwar telah “diyakinkan” bahawa amat penting bagi Anwar untuk berada dalam UMNO jika ABIM mahu berjaya dalam agenda sulitnya membolot kekuasaan parti dan Kerajaan. Jemaah ABIM yang keliru akhirnya dapat diyakinkan oleh Kamaruddin Jaafar (KJ) , Kamaruddin Md. Noor (KMN), dan kemudiannya Fuad Hassan, Siddik Fadil, Md. Nor Manuti dan sebilangan lagi yang sudahpun merasai nikmat dunia hasil kecapaian Anwar semasa dalam parti dan Kerajaan.

Anwar amat pasti bahawa dia boleh ke puncak kuasa dengan naungan Tun Dr. Mahathir dan melalui strategi politiknya yang begitu licik. Kemasukannya ke dalam UMNO secara “parachute” itu telah dieksploitasi sebaik-baiknya. Tapi, Anwar telah mencipta imej tersendiri semasa dalam UMNO sehingga ramai yang alpa bahawa dia pernah memijak-mijak bendera UMNO! Golongan muda UMNO pasti tidak mengenali peribadi Anwar, manakala golongan veteran pula hanya mengutamakan kepentingan politik sendiri dan akur kepada keputusan Presiden, maka terpaksalah menerima Anwar sebagai “ayam sabung” yang perlu digilap dan dinobatkan sebagai pengganti Tun Dr. Mahathir!

Pak Lah sebenarnya adalah orang pertama yang menjadi mangsa kemasukan Anwar. Malangnya, Pak Lah ketika itu sering beranggapan bahawa orang lain juga baik dan lurus sepertinya. Bila Anwar yang juga dari Pulau Pinang muncul, Pak Lah sebenarnya sudah kesempitan ruang. Seperti kata-kata lagenda John Wayne dalam filem “ The Town is too small for booth of us”. Suka atau tidak Pak Lah harus menerima Anwar, lantas Pak Lah pernah berkata, “ Hakikatnya Anwar masuk UMNO beliau sudah mengorbankan prinsipnya”. Manakala Fatah, Setiausaha Politiknya pula berkata, “Kita dah kepit Anwar di bawah ketiak kita”! Anwar bijak menipu. Kempen pilihanraya yang menyaksikan dia bertanding buat julung kalinya di Parlimen Permatang Pauh, dia banyak menggunakan jentera Pak Lah yang rata-rata terdiri dari budak-budak BTN yang berbelah bahagi menyokong Anwar. Mereka lebih keberatan dari sanggup. Namun kerana amanah Pak Lah bahawa, “…Kita perlu memenangkan Anwar, kalau tidak Tun akan dituduh berhasrat untuk memusnahkan politik Anwar…!” maka merekapun dengan taatnya beroperasi menyokong Anwar, walaupun barangkali dia tidak sedar. Dalam satu sesi ceramah di Permatang Pauh, apabila Pak Lah turun untuk memperkenalkan jagoan muda ini, Anwar dengan rendah dirinya menyebut, “ Pak Lah ni lebih dari saudara kandung saya sendiri…” Sungguh bijak Anwar mengeluarkan kata-kata manis yang merupakan asas putar belitnya berpolitik yang kemudiannya dipergunakan secara berleluasa.

Pembohongan pertama Anwar yang paling ketara ialah bila dia berhasrat menentang Haji Suhaimi bagi kerusi Ketua Pemuda. Ayatnya yang mudah ialah,“Saya tidak akan bertanding melawan Haji Suhaimi. Pemuda UMNO di bawahnya sudah cukup elok”. Selang dua hari selepas itu, dia meluahkan hasrat mencabar Haji Suhaimi. Manakala konco-konconya pula giat berkempen bahawa Tun berkehendakkan Anwar mengganti Haji Suhaimi. Maka menanglah Anwar! Menjelang 1987, kekuatan Anwar menjadi lebih mantap berikutan insiden pergeseran Mahathir-Musa yang juga tercetus hasil konspirasi Anwar dan puak-puaknya. Musa yang kebetulan ghairah untuk cepat mengganti Mahathir melakukan kesilapan-kesilapan strategi politik. Dia cuba merajuk, malangnya tidak dipujuk.Akhirnya Musa terpinggir! Politik Anwar mula menyusahkan veteran-veteran UMNO. Mereka yang dulu susah untuk menerima Anwar segera melarikan diri dari Tun dan membentuk “Team B”. Kesilapan mereka sebenarnya adalah berpunca dari kemarahan mereka terhadap Anwar itu lebih ditujukan kepada Mahathir. Akibatnya, mereka terpaksa menentang Mahathir bukan Anwar! Lagi kuat mereka menentang Tun, bertambah kuat pertalian politik Tun-Anwar!

Penyerahan kuasa Pemuda dari Anwar ke tangan Najib, sekaligus Anwar mendapat ganjaran sebagai Naib Presiden. Menjelang pemilihan UMNO 1990, Anwar sudah pasang angan-angan untuk cabar Pak Ghaffar. Cuma kali ini dia gementar sedikit untuk merancangkan tindakan jahatnya itu. Apabila ada pencalonan dari beberapa Bahagian, dia cuma menikus kerana dia sendiri tidak pasti adakah seorang Naib Presiden ke tiga boleh mencabar Timbalan Presiden dalam konteks nilai dan budaya UMNO. Perkara ini “unprecedented” dan Tun sendiri nampaknya tidak begitu mahu melayan pemikiran-pemikiran ini. Bagaimanapun satu atau dua Bahagian cuba-cuba bangkitkan pemikiran bagi agenda Anwar ini. Anwar sendiri tidak mengenepikan kemungkinan tersebut. Namun atas kepercayaan bahawa Tun masih selesa dengan Pak Ghaffar, usaha ini hanya tertumpu di kalangan konco-konco Anwar sahaja, yang kebetulan belum bertapak begitu kuat di dalam UMNO. Akhirnya hasrat itu tidak diambil berat lagi, tetapi hal ini membantu Anwar meletakkan dirinya di tempat yang lebih baik iaitu mendapat tempat pertama di barisan Naib Presiden. Kemenangan itu menjadi rangsangan kepada Anwar untuk menyediakan dirinya ke kerusi Timbalan Presiden pada tahun 1993. Banyak peristiwa dan faktor yang melicinkan gerakan Anwar menjelang pertandingan itu. Karenah Sidang Pengarang Utusan Malaysia yang sebenarnya didalangi oleh Samad Mahadi, anak saudara Tun dalam mempersoalkan sikap Tun terhadap bahasa Malaysia, membantu Anwar meletakkan “orangnya” iaitu Johan Jaafar mengganti Zam sebagai Ketua Pengarang Kumpulan Utusan. Zam menjadi mangsa kepada tangan celupas Samad! Perlantikan Johan Jaafar merupakan factor penting serangan media bagi membantu Anwar. JJ, Nazri Abdullah (Berita Harian), Rahman Sulaiman (Bernama) yang sering bertemu untuk merancang satu konspirasi menentang Pak Ghaffar. Ironisnya, JJ sering mempertikaikan tentang “teori konspirasi” dalam penulisannya! Di satu pihak lain pula, kegagalan Pak Ghaffar dalam menyediakan dirinya sebagai pengganti Mahathir juga turut menguatkan lagi azam Anwar bagi merampas jawatan Timbalan Presiden itu. Pak Ghaffar tidak serius. Dia menyangka jawatan nombor dua itu adalah hadiah istimewa baginya sebagai pejuang bangsa. Dia “took things for granted”. Dia fikir sebagai orang tua, ahli-ahli akan tetap setia dan tidak berbelah bahagi dengannya. Pak Ghaffar lupa ketika itu, gelombang “Melayu Baru” yang diberi tafsiran oleh mereka yang gelojoh dengan kuasa sudah mulai membuak-buak!

Jentera Anwar yang terdiri dari Setiausaha-Setiausaha Parlimen dan Timbalan Menteri mulai menjalankan plotnya. Jentera parti bukan lagi dikuasai oleh Pak Ghaffar. Ini Pak Ghaffar barangkali tidak sedar. Beberapa bulan menjelang pertandingan, media terus memainkan peranannya dengan aggresif tapi halus. Tidak kurang dari tujuh kali Tun menyebut bahawa Pak Ghaffar tidak akan dicabar. Akhbar-Akhbar menunggu pendekatan yang terbaik untuk memerangkapkan kenyataan-kenyataan Tun. Apabila sesekali Tun terlepas cakap di hujung ucapannya bahawa “ dalam pertandingan, demokrasi mesti dihormati”, ayat itu akan menjadi ungkapan utama dalam akhbar. Apabila Tun tercakap di Terengganu, bahawa “seseorang pemimpin perlu undur apabila ia merasai ia telah terlalu lama dan tidak lagi boleh menyumbang kepada kebaikan parti…” maka ayat ini menghiasai ruang akhbar dan TV secara besar-besaran pada keesokannya. Rakyat, terutama bakal perwakilan yakin kenyataan itu ditujukan kepada Pak Ghaffar. Malah dia sendiri makin keliru. Tun masih mahukanya atau tidak?

Namun dalam masa yang sama, Anwar masih menyebut bahawa dia sekali-kali tidak akan mencabar Pak Ghaffar, baginya Pak Ghaffar adalah tokoh politik yang amat dihormatinya. Pak Ghaffar adalah sebagai guru kepadanya. Pak Ghaffar juga adalah sebagai bapa kepadanya. Orang UMNO yang masih kuat ingatan tentu tidak lupa dengan kata-kata penafiannya sebelum dia bertanding menentang Haji Suhaimi dahulu. Penafian sebelum pengakuan adalah semata-mata “tactical”. Cakap hanya tinggal cakap. Kalau dengan Haji Suhaimi dia boleh bertaktik sebegitu, apa salahnya dengan Pak Ghaffar pula. Kemudian p dia berkata… “Saya perlu akur dengan kehendak parti…atau arus yang begitu kuat menuntut kepada perubahan…” Kemuncak konspirasi politik Anwar meledak bila dia berjaya membohongi ratusan pemimpin UMNO dari seluruh negara hadir ke satu perhimpunan di PWTC. Tok Mat menjadi alat utama dalam peristiwa ini. Selaku Setiausaha Agung dan Menteri Penerangan, Tok Mat menggunakan kedudukannya bagi menjayakan niat rakus Anwar. Dengan dibantu oleh Pak Wan (mertua Anwar) yang memiliki sedikit kepakaran dalam “perang saraf”, mereka berjaya mengumpulkan pemimpin UMNO untuk datang ke Kuala Lumpur bagi suatu pengumuman yang mereka sendiri tidak tahu apa isi sebenarnya? Pihak media dengan penuh perancangan juga meletakkan peristiwa itu sebagai sokongan umum untuk Anwar menentang Pak Ghaffar. Maka Anwar dengan angkuhnya menyebut, “Ini adalah iltizam…” Megat Junid turut menyakinkan Tun, Anwar akan menang! Kebangkitan “Arus Perdana” dan pemikiran “Melayu Baru” akhirnya memaksa Pak Ghaffar berundur!

Anwar menang, Pak Ghaffar kalah!

UMNO ketika itu seolah-olah menerima hakikat dengan pola pertandingan yang dijalankan. Pencalonan hampir dari semua Bahagian dijalankan secara paling kotor tanpa kesopanan seperti yang pernah disaksikan sebelumnya. Wang menguasai segala-galanya. Anwar tahu hal ini. Sebagai seorang pejuang Islam, dia sengaja menutup mata terhadap kedurjanaan ini. Malah Anwar menghalalkannya! Baginya matlamat menghalalkan cara. Pak Ghaffar diperhinakan begitu rupa. Dia menjadi terlalu kerdil dalam parti yang turut sama-sama didewasakan sejak berpuluh-puluh tahun dulu! Selepas pertandingan 1993, UMNO seolah-olah sudah menerima kesesuaian gandingan Tun-Anwar. Macamlah kombinasi 2M dekad 80-an dahulu. Orang-orang Anwar yang mendabik dada dengan kemenengan tersebut juga sudah pasang angan-angan untuk tumpang tuah Anwar dalam hiraki kepemimpinan UMNO!

Dalam keselesaan Anwar berlabuh di kerusi Timbalan Presiden, tiba-tiba UMNO dikejutkan dengan isu “Brutus” oleh Tun dalam Perhimpunan Agung UMNO 1994, setahun selepas Anwar berganding dengan Tun. Presiden tidak akan menyebut mengenai sejarah pengkhianatan Brutus itu kalau bukan kerana ia menjadi isu sekitar dirinya. Perwakilan membaca maksud Tun pada wajah Anwar yang turut duduk di atas pentas pada hari itu. Keresahan Tun dengan orang nombor duanya itu telah dihidu oleh umum. Nampaknya konspirasi Anwar bukan setakat Pak Ghaffar sahaja. Anwar tidak akan puas selagi dia tidak sampai ke puncak kuasa! Mengapa Anwar begitu rakus dan tidak sabar menunggu?

Mereka yang kenal Anwar dari zaman ABIMnya pasti tahu akan jawapannya. Anwar tidak boleh dan tidak mungkin mahu menjadi orang nombor dua. Dia mahu jadi orang nombor satu dalam serba serbi dan dalam apa situasi sekalipun! Dalam ABIM, kenapa Sanusi dan Fadzil Noor tersingkir?Bukankah angkara Anwar? Dia lebih selesa kalau di bawahnya hadir mereka yang “mediocre” dan tidak boleh mengatasinya. Itu sebab Anwar kekalkan Kamaruddin Jaafar, Kamaruddin Md Noor, Annuar Tahir dan lain-lain yang tidak ternama dan tidak berupaya menentangnya! Anwar akan berasa tidak selamat atau “insecured” kalau Tun tidak digulingkan segera. Lebih lama dia menunggu, lebih banyak mengundang risiko. Tun bukan seperti Pak Ghaffar dan tempat Tun pun bukan seperti tempat Pak Ghaffar. “This is totally a different ball game”, begitulah anggapan rakus Anwar . Anwar terpaksa merubah taktik dan strateginya.

Pendekatan yang diambil tentulah berlainan dengan strategi semasa menentang Pak Ghaffar, walaupun hasratnya tetap sama. Pertama kali dicubanya pada pemilihan 1996. Dia mahu melemahkan Tun di Kedah. Kebetulan timbul isu Sanusi dan Osman Arrof. Anwar merancangkan pengekalan Osman Aroff sebagai Menteri Besar, maka dia memperalatkan pula 22 wakil rakyat sebagai senjata agenda politiknya. Bila kumpulan 22 wakil rakyat itu mengemukakan memorandum penolakan terhadap Sanusi, Anwar segera mengingatkan Tun bahawa “…Pandangan mereka ini perlu diambilkira”. tun menjadi cemas, kerana penolakan mereka ke atas Sanusi adalah petanda tentangan ke atas dirinya. Ini berlaku menjelang pemilihan pucuk pimpinan UMNO 1996. Secara sulit dan diam-diam, Anwar mengambil dua borang pencalonan dari Ibu Pejabat UMNO. Satu untuk Timbalan dan satu untuk Presiden.

Inilah ringkasan sejarah Anwar yang perlu diketahui oleh generasi muda agar kita tidak terus terperangkap dalam mainan politik kotot Anwar.

Thursday, April 17, 2008

PARTI ISLAM atau PARTI ASSOBIYAH?

Salam buat sahabat-sahabat pejuang bangsa

Saya tertarik untuk berbicara tentang UMNO, parti untuk Melayu, Mengamalkan semangat assobiyah di mana semangat ini bertentangan dengan kehendak ugama. Ye saya akui TETAPI saya ada pandangan yang tersendiri, bukannya saya ingin membela parti ini. Sekali lagi saya ingin tegaskan bahawa saya bukan ahli parti, jauh sekali ahli seumur hidup. Saya berbicara atas nama kebenaran.

Saya cuma ingin bangkitkan di sini bahawa kita adalah orang Melayu. Melayu boleh luput begitu saja jika kita asyik tekankan kita Islam.
Kita orang Melayu ada sebuah negara saja di sini. Kalau kita ketepikan identiti Melayu, jadi habislah kita. Hang Tuah ada mengatakan takkan “Melayu hilang di dunia.”
Melayu boleh hilang jika kita terus tekankan kita adalah orang Islam dan lupakan soal bangsa. Agama kita tidak lari daripada kita. Di dunia ini ada dua bangsa saja jika kita sebut ia terus dikaitkan dengan Islam.Jika orang Melayu, maka Islamlah dia. Satu lagi adalah Turki. Sebut saja Turki, maka ia adalah orang Islam.
Kita sepatutnya sebut Melayu saja kerana jika kita sebut Islam saja susah. Di Malaysia pun ada orang Cina, Inggeris dan India yang beragama Islam. Jadi, hendaknya Melayu diutamakan.

Secara tidak langsung dengan lantangnya ingin saya tegaskan bahawa parti yang memperjuangkan Melayu itu merupakan parti Islam.

Ayuh! bangkitlah wahai pejuang bangsa.
Kita sudah tiada masa,majulah dengan maha perkasa.

Kuasa Politik Penting Lindungi Islam

Salam buat sahabat semua....

Disini ingin ku coretkan kepentingan kuasa politik dalam melindungi ugama Islam... aku hanya insan kerdil yang hanya mampu mengintai di sebalik jendela dunia penulisan. Namun selepas PRU 12, aku terpanggil untuk menceritakan jeritan batinku mengenangkan nasib bangsaku sendiri. "Kuasa Politik Penting Lindungi Islam", artikel ini ku baca sewaktu kehangatan pilihanraya baru ni. Pada mulanya aku merasakan ianya hanya artikel biasa sahaja tetapi selepas keputusan diumumkan, aku rasa amat amat menyesal kerana aku tidak mengedarkan artikel ini kepada sahabat semua. Aku tertarik pada rangkap yang berbunyi,

Prof. Dr. Abu Lubahah Tahir Salleh Husin dari UAE menyatakan, umat Islam wajib mempertahankan kuasa politik yang ada mereka daripada jatuh ke pihak yang lain. Tanpa kuasa politik, Islam dengan mudahdipermainkan oleh pihak-pihak yang selama ini bercita-cita untuk menghancurkannya.

Aku terfikir bahawa di negara ini hanya UMNO dan PAS sahaja yang merupakan parti yang bertunjangkan serta dipimpin oleh Islam Melayu.. Ya PKR juga dipimpin oleh Islam Melayu tetapi PKR hanya retorik kekecewaan terhadap Anwar Ibrahim (pengkhianat bangsa). Lihatlah stuktur organisasi PKR, majoritinya bukan Melayu yang memegang jawatan dan keadaan ini menunjukkan PKR bukan parti yang dapat memperjuangkan Islam dan Melayu.

Aku bukannya ahli UMNO, jauh sekali menjadi ahli seumur hidup PAS. Aku ini hanyalah penulis kerdil yang cuba untuk membicarakan nasib bangsa. Aku sedih melihat parti PAS yang konon-kononnya gah untuk memperjuangkan Islam. Aku sedih memikirkan nasib bangsaku di Pulau Pinang. Mengapa PAS tidak memperjuangkan nasib Melayu kerana Melayu inilah yang membela nasib Islam. Bukan sahaja di Nusantara bahkan seantero dunia mendengar suara pemimpin Melayu yang memjuangkan Islam. Cuba kita imbas kembali siapakah yang lantang bersuara menghentam US dan Israel, bersuara di pentas dunia membela nasib Palestin? Tidak lain dan tidak bukan Melayu la yang berani bertindak sedemikian. Siapakah lagi kalau bukan Melayu Islam yang diberi nama Mahathir Mohamad, kemudiannya diterusi pula Abdullah Badawi.. Kini baru aku sedar bahawa hanya satu parti sahaja yang boleh menjaga kesucian Islam dan kepentingan Melayu.

Marilah sama-sama kita muhasabah diri...

Bangkitlah wahai Pejuang Bangsa

Sampai ke manakah "bangsa" ini ingin diperjuangkan? kalau sekadar di dunia sahaja dan tidak boleh dibawa ke akhirat, tak guna kita kalut-kalut memperkatakannya. Di sini ingin ku lontarkan pertanyaan, "kalau saban waktu kita memperkatakan mengenai bangsa "MELAYU", sekarang ini siapakah MELAYU itu???

Adakah MELAYU itu leka dengan angan-angan menduduki kerusi Perdana Menteri?
(Redhakah kita jika PM Malaysia mendatang merupakan tali barut Yahudi?)

Adakah MELAYU itu sedang asyik mengira keuntungan ladang b*b* yang luas tidak terkira?
(Gembirakah kita jika Malaysia menjadi negara penternak b*b* terbesar di dunia?)

Adakah MELAYU yang memperjuangkan Islam sebagai retorik politiknya?
(Sanggupkah kita menjual agama semata-mata ingin memegang title YB?)

Cuma kalau nak lagi menggunakan istilah MELAYU ini, pelbagai bentuk kriteria saintifik, budaya dan sebagainya telah direka-rekakan bagi menunjukkan dan mengukuhkan status MELAYU itu.Sedarlah wahai pemimpin yang teras perjuangan mereka atas nama Islam. Marilah balik ke pangkal jalan, kerana asas perjuangan kalian semua telah disusun atur dengan begitu licin danlicik oleh Yahudi/ Kristian walaupun telah 51 tahun kita merdeka. Akhirnya saya ingin mengesyorkan supaya semua kita yang telah, sedang dan akan meneruskan perjuangan atas nama Islam supaya segera bertaubat dan mohonlah keampunan kepada ALLAH S.W.T. Justeru itu marilah sama-sama kita memulakan lembaran, utuhkan kembali ketuanan MELAYU..

Wallahu a'lam.